Rijstveldenland - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu Rijstveldenland - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu

Rijstveldenland

Door: Wessel en Maart

Blijf op de hoogte en volg Wessel en Maart

20 Januari 2010 | Filipijnen, El Nido

Nadat we de mummies hadden bekeken gingen we lopend op weg naar de Halsema Highway. De naam van de weg heeft niks te maken met Femke geloven we. Het was een flink stuk lopen, zo met onze backpacks op de rug en rugzak op de buik. Pfff.
Wel was t prachtig daar. En voelde t alsof we alleen op de wereld waren. Bijzonder.
Onze gids had de route getekend. Toen kwamen we bij een bushalte uit en daar konden we vrij snel een minibus nemen naar Bontoc. In Bontoc stapten we over op een jeepney naar Sagada.

De volgende dag deden we een trail door de omgeving, op eigen gelegenheid, oa. Door t dorpje Dagdag. Onderweg zagen we mensen aan t werk op de rijstvelden, t zag er prachtig uit.
Een kwajongen gooide een steentje naar ons, raakte ons niet, maar was niet plezant.
Bij de lunch hoorde we iemand in de keuken zongen: Fried vegetables! Dat was mijn gerecht. Grappig, om te horen.

De trekking van de volgende dag reserveerden we bij justin, een 20 jarige kruimel. Al om 7 uur zaten we in de tricycle op weg naar t eerste viewpoint. Met onze beide rugzakken erbij pasten t net.
Schitterend uitzicht , en heel veel foto's gemaakt...
Justin kwam een klasgenoot tegen, met een geweer, kennelijk gebruikte hij dit alleen om vogels mee te schieten, tja...
Na een stuk of 3 viewpoints konden we gaan lopen.
Meteen liepen we langs een groep stratenmakers, de gids vertelde dat er door corruptie stukken wegen niet worden geasfalteerd.dan heb je een weg, dan weer een stuk hobbelig pad, en zo verder.
De ambtenaren steken t geld in eigen zak. Beetje jammer. Vanaf de intersection liepen we gedrieën naar t uitzicht over kambulo. Vanaf die plek ging t steil naar beneden. Best vermoeiend, je moest goed opletten, dat je niet uitgleed. Justin liep heel relaxed op zijn slippers, ongelofelijk. We zagen schitterende rijstvelden, je voelt je heel klein dan.
In Batad eindigde onze 1e trekkingsdag, kennelijk hadden we 27 km gelopen, dit geloofden we niet echt. Eerder 18. Maar toch best wat dus. De Tappia waterval hebben we na een goede lunchpauze ook bezocht. Wat een kracht, al dat water. De kruimels aldaar zaten lekker te eten... Nouja, lekker, we zagen kippenpoten, en dan echt de poten van de kip, en dan een mix van bier en gin.
Onze tweede trekkingdag was iets minder zwaar, we startten met een kijkje bij de basisschool, kennelijk gaanexe meeste kids in dit land tot hun 12e naar school, sommigen gaan dan naar highschool. Maar niet iedereen heeft er geld voor. Justin vertelde dat de meeste meiden hun eerste baby krijgen tussen hun 16e en 20e. Ze trouwen op hun 20e gemiddeld, of eerder als er geld voor is.
Onderweg kwamen we zelden iemand tegen, we zagen een man met zijn kind op de rug gebonden met een doek, ondertussen bekeek hij rustig zijn groenten op t land. Dat zie je veel hier. Wandelwagen is onhandig hier.

We namen een kijkje bij een familie met een oude man, ze schatten hem 90 jaar. Bij deze familie liepen veel dieren rond. Kippen, geiten, honden, katten, een buffel, eenden. Ze eten alle dieren uiteindelijk. Ook ratten op de rijstvelden.

Cordillera is echt een aanrader. Zo groen, ongerept, authentiek....

• 20 Januari 2010 - 16:08

Julie:

Bonne année, Bonne année à vous deux !!!
    Maar waar zijn die fotos ????
    Ik heb ze niet gevonden !!!

• 20 Januari 2010 - 16:11

Lien:

hoi maart,
    ik maak van de gelegenheid gebruik om je op deze manier (alsnog) te feliciteren met je verjaardag. PROFICIAT! Hoe je het ook gevierd hebt, het zal zeker warmer geweest zijn dan hier. Jij weet straks niet meer wat winter is. "Geniet van je nieuwe jaar." Of is dat een overbodige opmerking? Nou ja, in ieder geval goed bedoeld.

• 20 Januari 2010 - 16:19

Christel:

Hoi maart! Je bent de enige waarvan ik ook daadwerkelijk verhalen lees! Moet altijd wel ergens lachen in de verhaal :). Kun je nettie ook toevoegen aan de mailing? nbijman@casema.nl Kan ze je verhalen ook lezen!

Gr,
    Chris

• 20 Januari 2010 - 19:42

Oro Y Plata:

Kijk, net toen we dachten dat er voornamelijk gevlogen werd of dat jullie je met een boot lieten overzetten en traag werden rondgereden in allerlei soorten automobielen, komt er ineens een stukje vierdaagse training tussendoor. Bravo! En dat met volledige bepakking...

Ook een goede tip die heuse kippenpoten, kun je tenminste de vleesdraadjes met de hoornige poot uit je gebit verwijderen.

Hebben jullie nog iets van mijnbouw gezien? Er wordt toch goud, zilver en bijvoorbeeld koper gewonnen in het noorden van de Filipijnen? Verdwijnt misschien ook langs een corrupte route..

Nog bedankt voor het skype gesprek: dat was fijn.

• 20 Januari 2010 - 22:59

Wilna:

Jullie beginnen er helemaal in te komen, lijkt het. Een echt andere wereld!

Zelf was ik even in Zwitserland. Ook mooi, maar niet zo'n heel andere wereld :).

Had je mn mailtje trouwens nog wel ontvangen Maartje?

• 20 Januari 2010 - 23:01

Wilna:

Enne Maartje...HAPPY BIRTHDAY nog!!!!

• 20 Januari 2010 - 23:15

Jojovanhoren@home.nl:

Zo zie je maar weer, dat alles heel betrekkelijk is, als je eenvoudig wilt of moet leven ,kan dat ook.Maar we merken, dat jullie `t heel goed naar je zin hebt, daar gaat `t om, ga zo door en het jaar vliegt om!
    Veeel plezier ,groetjes Pap en mam.

• 21 Januari 2010 - 10:08

Ilse:

Hee globetrotters! Weer een vermakelijk stukje om te lezen. Was nog wel benieuwd hoe je verjaardag was.
    Gisteren hadden ik, Lonneke, Amber en Wilna afgesproken voor een borrel. Erg leuk, iedereen was wel een beetje duf, dus op tijd weer naar huis!