Ancient cities - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu Ancient cities - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu

Ancient cities

Door: Wessel en Maart

Blijf op de hoogte en volg Wessel en Maart

24 Maart 2010 | Sri Lanka, Colombo

Sri lanka
Na een paar dagen relaxen en shoppen in Bangkok zijn we nu al een tijdje in sri lanka. Een erg groen land, overal palmbomen waar je maar kijkt.

Vanuit bangkok hadden we een vlucht naar Kuala Lumpur, waar we na een paar uren wachten een vlucht naar colombo namen, de hoofdstad van dit land. Op het vliegveld zag je overal militairen met enorme wapens. Mmm, niet echt fijn.
Saskia en marvin kwamen ons opzoeken, zij waren al op 1 maart gearriveerd, en we zouden elkaar meeten in anuradhapura (een plaatsje ten noorden van de hoofdstad).
Na 2 vluchtjes zonder slapen waren we best moe, maar we konden aansluitend de trein nemen bleek op het treinstation.
Het treinloket zag er mooi koloniaal uit.
Snel naar de trein gerend , hij vertrok vrijwel direct! De trein zag er best sjemel uit, we zaten in de 2e klasse. Je hebt er 3 maar bij deze had je geen 1e klasse. Het was niet druk gelukkig.
Tijdens de rit kwam constant de film 'The darjeeling unlimited' in mijn hoofd op. Echt heel filmisch zag t eruit allemaal.
Al met al hebben we bijna 6 uur in de trein gezeten, toch best vermoeiend. Toch maakte het prachtige uitzicht veel goed. Schitterend landschap met 1000en palmbomen.

Na het inchecken zijn we naar het hostel gelopen waar Sas en marvin slapen, dat bleek iets verder dan de kaart in de lonelyplanet deed vermoeden.
En ja hoor, daar waren ze dan, echt toch weer maf om elkaar weer in het buitenland te treffen! Lekker gegeten bij hun guesthouse, heerlijke curry, veel variatie op tafel! Daarna vroeg slapen, we hadden toch een nacht overgeslagen.

De volgende dag zijn we met zijn vieren op pad gegaan met de man die ons gisteren naar het hostel had gebracht. Een dikbuikige man met sarong en een aparte stem. Die sloeg vaak over als  ie iets vertelde. Lastig om dan je lach in te houden.
Heel veel tempels gezien in de ochtend. Er was veel gefouilleer, opvallend. Vrouwen werden door vrouwen gefouilleerd, mannen door mannen. Tassen nakijken. Veel apen hier!
De tweede dag zijn we naar dambulla gereisd met een minibusje. In dambulla lunchten we in het tentje naast het hostel, het leek meer een dranktent, elke tafel had een fles alcohol open. Bijna alleen maar mannen ook. Mixen ze arrack met bier.
Vervolgens zijn we weer op pad gegaan met de piraat, zo noemen we onze driver. Hij is een beetje maf en irritant, behulpzaam maar toch irritant. Hij bracht ons naar Sigirya, waar een enorm hoge rots is die je kan beklimmen. Het gebied eromheen was ontzettend mooi, knalgroen. Veel locals in het wit en ook schoolkinderen. Allen dragen ze wit als ze naar een tempel gaan of school. De schoolmeisjes hebben. Bijna allemaal lang haar, dat ze dan in 2 lange vlechten hebben gedaan, omlijst met rode linten. Fotogeniek waren ze ook!
Halverwege de beklimming waren er Fresco's te zien, erg mooi. Bovenop de rots was t helemaal apencircus, gelukkig kwamen ze niet dichtbij.
Na de excursie lekker verse ananas gekocht, de winkelier sneed t voor ons in stukken. Tja, we hebben natuurlijk geen kapmes mee op reis!

• Wat meteen al opvalt in sri lanka zijn de kleuren. Huizen zijn felgekleurd, mag in Nederland ook best wel hoor! Ook mensen hebben meestal lekker fel gekleurde kleding aan, prachtig om te zien!
• Het gezicht van de president hangt overal in het land ( in april zijn de verkiezingen).
• Als er bij een gebouw hotel op de gevel staat, is het meestal gewoon een restaurant!
• Snacks worden in papieren zakken verpakt.
• de entrees zijn niet mis, soms zijn ze zelfs verdubbeld met een half jaar geleden. Zo moet je een round ticket voor de ancient cities kopen voor 50 dollar, dat was eerst 25.

• 24 Maart 2010 - 15:06

Karperapen:

Heerlijk om weer iets van jullie reizen te kunnen lezen. Olifanten aan het werk gezien?

De viertallige raad der wijze ouderen heeft gisteren in Leiden vergaderd. Daarbij is het nemen van belangrijke beslissingen met nadruk vermeden. Jullie hebben zelf nog negen maanden om het rustig zelf uit te zoeken!!

• 24 Maart 2010 - 18:46

W:

Hai!! Zetten jullie ook een keertje foto's online?? Yes?? please??

Julie, haar vriendje (even naam kwijt) en ik waren het daar helemaal over eens!

Sri Lanka klinkt leuk! Ik wil ook weer op reis. Maar een echte serieuze reis duurt nog wel even.

x

• 24 Maart 2010 - 18:47

W:

Hai!! Zetten jullie ook een keertje foto's online?? Yes?? please??

Julie, haar vriendje (even naam kwijt) en ik waren het daar helemaal over eens!

x

• 24 Maart 2010 - 18:49

Pap En Mam:

Ja eindelijk weer een berichtje en wel uit sri lanka, het gaat goed lees ik,gezellig dat je zo ver van huis vrienden treft, we zijn gisteren
    in leiden geweest,maar konden de laptop niet vinden.misschien weet jij in welke doos of tas die zit.vandaag was het echt lenteweer,rond de 20 graden,heerlijk dus.
    nou geniet er nog van en tot horens!

groetjes uit Kepel.