Chi Chi Chili - Reisverslag uit Pucón, Chili van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu Chi Chi Chili - Reisverslag uit Pucón, Chili van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu

Chi Chi Chili

Door: Wessel

Blijf op de hoogte en volg Wessel en Maart

03 April 2011 | Chili, Pucón

De busrit van El Calafate naar Puerto Natales, Chili, duurt lang: twee keer grensformaliteiten en een onrustige local die op Al Bundy lijkt. Het landschap verandert in een wat groener geheel met flamingo’s, een paar rhea’s en veel schapen. Een dag later krijgen we bezoek uit Nederland. Martijn reist door Chili en zal een tijdje met ons samenreizen.
We starten met een lange trek, bij Torres del Paine, maar laten ons eerst informeren door een Amerikaan, die veel goede, maar ook minder boeiende tips voor ons heeft. Elke keer als ie iets uitlegt, wil hij knikjes van ons. Ja of nee knikken, of je hem snapt. Beetje kinderachtig, maar toch zijn sommige tips van hem wel handig.

De Torres del Paine trek duurt 5 dagen. De langste trek voor ons tot nu toe. En, interessant detail: we dragen dit keer zelf al onze spullen. Een tent, slaapzak, matjes, een gasstelletje en al het eten voor 5 dagen voor 3 personen. Best zwaar. We verdelen dit over 2 backpacks en een rugzak. We gaan voor het W circuit. (zogenoemd door de vorm van de tocht op de kaart).

Dag een is meteen een pittige. Vol goede moed gaan we op pad. Het terrein waar je loopt is afwisselend, bossen, open dorre gebieden met uitzicht op grootse besneeuwde bergen, stoere rotsblokken waar je over klautert, watervallen. Je kan je waterfles bij deze waterbronnen houden en vullen, het water is zuiver. Bijzonder. De afstanden en tijden op de signborden blijken niet te kloppen, en op het einde willen we niet meer. Het is dan nog een flinke steile wandeling door bos naar de camping. Snel zetten we de tent op en koken we. De pasta smaakt ontzettend goed. De volgende ochtend bekijken we de Grey gletsjer, vlakbij de camping. Wat een pracht... Deze dag wordt ook pittig, en als we uiteindelijk aankomen bij onze slaapplek naast een brede rivier zijn we uitgeput. Dag drie, rustdag, ontspant Martijn bij de tent, Wessel en ik lopen een stuk omhoog over het midgedeelte van de W. Prachtig. We bewonderen watervallen, gletsjers, veel puntige bergtoppen. Martijn besluit op dag 4 terug te lopen, wij gaan met z’n tweetjes verder. Constant hebben we goed weer. Geen regen, zo prettig! Je kan ook 5 dagen regen hebben, sneeuw zelfs. Het stuk naar de Chileno camping is erg zwaar. Steil pad en supersterke wind. We moeten aan de kant voor paarden die vanalles sjouwen. Op een pad van een meter breed, hoog langs de afgrond, is dat best eng! Dag vijf gaat de wekker om 04.00 uur, backpack volstoppen en op pad in het donker. Onze campinglamp van NZ komt goed van pas hier.
Op weg naar de Torres del Paine, voor de sunrise. Als je geluk hebt zie je ze rood oplichten door het zonlicht. Als we na een flinke klim over enorme stenen arriveren pakken we ons warm in, zetten we water op voor thee/koffie en wachten we tot de zonsopgang. Geluk hebben we, want eventjes zijn de 3 torens in rode gloed te bewonderen. Mooi. Daar zit je dan met een warm drankje, in de slaapzak op grote hoogte. Goede tip van de Amerikaan. Het laatste deel van de wandeling is het een beetje miezerig, maar dat kunnen we hebben!

Terug bij het hostel kookt Martijn lekker risotto voor ons. En dan begint het volgende avontuur. Een boottrip met de Navimag. In 4 dagen vaar je langs fjorden en gletsjers naar Puerto Montt. Alles is inclusive, en ik merk al snel dat dat helemaal niet mijn ding is. Ja, het is makkelijk, maar ook erg saai. Het eten blijkt vrij suf, je kan niet kiezen, en het feit dat je op gezette tijden moet eten maakt me niet vrolijk. We dutten veel, kletsen en bekijken soms even het uitzicht. Je ziet telkens dezelfde gezichten op de boot. Zo heb je de Chriet Titulaer lookalike, en Andre Hazes met zijn Barbie vriendin. Blij zijn we als we weer aan land zijn.

Chepu erna dan. Het hostel dat we uitkiezen blijkt op een mooie plek te liggen, met een prachtig uitzicht over de rivier. Wel op een plek waar geen boodschappen kunnen worden gedaan, maar gelukkig hebben we nog een restje rijst en wat wortels, die met teriyakisaus best smakelijk is. De vrouw des huizes blijkt erg wazig. Ze antwoordt ontzettend traag en kijkt door je heen.

Pucon, een soort Queenstown van Chili. Mijn verjaardag wordt gevierd bij Thermas los Pozones, een aantal thermale hete baden, onwijs groene mooie omgeving naast een rivier. Heerlijk badderen en s’avonds lekker uiteten bij Ecole, super!!! Vervolgens borrelen we bij het hostel.Een geslaagde dag!

• 03 April 2011 - 18:23

Lieke:

Zo knap hoor die tocht lopen en dan alles meenemen. Jammer dat ie andere jongen na 3 dagen terug ging!!?? Maar op de fotos te zien, zo wat een trip zeg. Knap hoor. Liefs Lieke

• 03 April 2011 - 19:17

Chili Con Karper:

Willen jullie in juni van Schiphol worden afgehaald of lopen jullie liever naar Leiden? Jullie kunnen een tentje opzetten in de achtertuin en wachten op een mooie Nederlandse zonsondergang... Maken wij dan een mooie foto van (geen gekke bekken trekken svp!).

• 04 April 2011 - 10:43

Wtje:

Stoer, stoer, stoer die trekking!! En wat mooi die bergen in het rood.

En ja, georganiseerd is erg he? Dan ben je net een stuk vee.

Mag het misschien niet vragen (want kan me voorstellen dat julllie er niet aan willen denken), maar zijn jullie nu trouwens niet een beetje bang voor 'saaiheid' en 'teveel van hetzelfde' in NL? Ik heb dat al, laat staan als je zo lekker lang weg bent geweest en zo veel variatie hebt meegemaakt!!

• 04 April 2011 - 19:54

Karli:

Ik! Wil! Ook! Op! Reis! als ik jullie vet geweldige foto's zie en het zwaar aanstekelijke reisverhaal lees.
    Bon ben fin. Eerst eens even de Belgische coach en het boek opzoeken voor het werken aan de nodige conditione.
    Fijne tijd in Peru!
    xxx