Kokosrijst, Maracuya & Afrikaanse buffel! - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu Kokosrijst, Maracuya & Afrikaanse buffel! - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu

Kokosrijst, Maracuya & Afrikaanse buffel!

Door: Maart

Blijf op de hoogte en volg Wessel en Maart

06 Augustus 2011 | Colombia, Cartagena

Cartagena blijkt een superfijne stad. Oude huisjes, met charmante balkonnetjes vol planten. Ik zit een tijdje in een oud cafeetje, er is vrolijke muziek op de speaker, mensen drinken biertjes. Het is warm hier! Zwoel. s' Avonds gaan we naar Club Havana, een leuke bar, waar we genieten van een live band. Iedereen begint direct te dansen als de band start, like there's no tomorrow, het zit echt in die heupen, fantastisch om te zien!

Over straat zwalkt een zwerver, met een slipje over zijn hoofd loopt hij mensen lastig te vallen. Hij spoort niet helemaal. Soms schreeuwt hij in het niets.
Vlakbij ons hostel is een levendig plein, elke avond is het er vol met locals, maar ook wat toeristen. Er wordt gekletst, gedronken, gespeeld (kinderen), gezongen, zelfs opgetreden. Zo zien we er een man die goochelt. Hij laat 3 bierflesjes op miraculeuze wijze verdwijnen in een krant. Waarna hij ze er weer uit tovert. Wauw. Bij elke beweging maakt hij een sjjjjjjj! geluid. Dynamisch!

In Colombia heb je gigantische keuze uit fruit. Heerlijk! We proberen oa. zapote, maracuya (passievrucht), lulo (dit fruit groeit alleen in Colombia!). Overal kun je smoothies laten maken. Ook bijna elk hostel of huis is voorzien van blender.

Op een plein met veel terrassen naast elkaar proberen alle obers van de verschillende cafe's mensen te trekken, als je aan komt lopen. Ze roepen Bienvenido!, zwaaien met hun menukaarten en roepen: Es differente! Alsof een koffie daar echt heel anders smaakt dan bij de buurman. Geweldig! Een tienergroepje treedt er op, 2 jongens rappen, de 3e jongen maakt muziekgeluiden als een beatbox, supercool! Lijkt net echt een radio.

Heb ik al verteld dat je in de winkels hier Mi Amor wordt genoemd als je iets vraagt? Zo geweldig!

We reizen naar Tolu, omdat we naar Isla Palma willen. In Tolu centrum belanden we in een optocht vol paarden met locals erop, drank in de hand, en mooie hoeden op hun hoofd. Het dorp bestaat 475 jaar.

Isla Palma is een krankzinnig eiland vol dieren en mangrovebos waar we een paar dagen ontspannen op het strand. Het is van een schatrijke Colombiaan, hij heeft er ontzettend veel dieren op geplant. Dan neem je gewoon 1000 papegaaien en laat je ze daar los. Bizar!

We slapen in een hostel van een jong Noors stel van onze leeftijd. Ze hebben een eigen (mooi) strand en bar, waar wij kunnen liggen zonder lastig te worden gevallen door verkopers. Dit is wel zo rustgevend. We kiezen voor een soort all in (niks voor ons eigenlijk), dus 3x per dag gaan we zitten en wordt er ons iets lekkers voorgeschoteld! We eten hier het allerlekkerst in heel Colombia. Er is bijvoorbeeld kokosrijst, dat is echt een snoepje, zoooo lekker! Elke keer iets van vis erbij, gebakken banaan, sla, jammie. Ook smoothies. Het leven is hier aangenaam!

We hebben een eigen huisje, in het bos, tegenover het huis een struisvogel. Verderop is een afrikaanse buffel (!) en we zien op het eiland 5 soorten apen, flamingo's, herten, een krokodil, kalkoenen, ganzen, coati en agouti, leguaan. Voel me soms net alsof ik in Lost (de serie) rondloop, met die ijsbeer in het begin van de serie.
Er zijn hier ook aquaria, met oa. haaien, dolfijnen en seaturtles. So cute!
Elke middag worden alle leftovers van de hotels op een plek in het bos neergegooid, en er komen alle soorten dieren op af. Het levert bijzondere foto's op. Zie je opeens een toekan en een leguaan tussen de apen en herten.

Er is ook een tunnel waarin martelachtige scenes staan uitgebeeld, ongelofelijk, wat een krankzinnig verhaal! In ons huisje hangen ook mokken in de vorm van skelethoofden....

• 06 Augustus 2011 - 17:43

Regenboogkarper:

we kijken met verbazing, maar ook met enige trots, naar de veelkleurige tweeëntwintig vlaggetjes die staan voor de landen waar jullie zijn geweest; willen jullie nu svp als de gesmeerde roodkoperen
    driepijpsorgelklarinetaccijnsfluit naar huis komen!