'A la orden!' - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu 'A la orden!' - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu

'A la orden!'

Door: Maart

Blijf op de hoogte en volg Wessel en Maart

12 Augustus 2011 | Colombia, Medellín

Ik geloof dat ik wel eens verteld heb over het geweldige concept Couchsurfen. In Medellin, onze allerlaatste plek in Colombia, hebben we afgesproken om te couchsurfen bij Elizabeth. Een gescheiden vrouw van 41, met dochtertje van 6. Na een prima nachtbus vanuit Tolu arriveren we al om 05.40 in de ochtend in Medellin. We checken daar onze email op het busstation, en wat blijkt, Elizabeth stelt voor dat we haar bellen als we er zijn, ook al is het vroeg, en al is het zondag.
En ja hoor, daar is ze, een super energieke, enthousiaste lachebek met krullend haar. Ze neemt ons mee naar een ontbijttentje, en trakteert. Als we protesteren, stelt zij voor dat wij de lunch betalen. Bij haar thuis slapen we 2 uurtjes, waarna we met haar de stad in gaan. We bezoeken oa. een museum over Botero, en lunchen bij een van haar favoriete eettentjes. Als ik terug kom van de wc heeft ze alweer betaald. Dat is niet de bedoeling!

Tijdens een wandeling door Medellin komen we langs een discotheek die er onwijs bont uitziet. De eigenaar staat buiten en geeft ons een rondleiding. Wat een super tent! De wc's zijn echt hilarisch, allemaal stripfiguur-wc. Overal oud speelgoed, kitsch, dingskes, in allerlei kleuren. Wauw! De eigenaar vind het ook helemaal geweldig.
In Colombia zie je op elke hoek van de straat telefoonmensen, waarbij je met hun mobiel kan bellen. Zo'n verkoper heeft wel 5 soorten mobieltjes aan koordjes hangen, en als een local belt, moet degene wel in de buurt blijven, want de mobiel zit dus aan het touw. Ziet er grappig uit.

Met een cablecar zien we Medellin van boven, en zweven we over minder goede wijken van de stad. Overal zie je golfplaten als dak op de huisjes. Een jong jongetje stapt met zijn moeder in (met ontzettend slecht gebit), hij vindt ons wel interessant. Lief jochie. Het weer slaat om, we zien het al aankomen vanuit de cablecar. Bij Elizabeth thuis gekomen maakt ze een grote fruitschaal klaar, want ze wil dat we alle lekkere fruitsoorten proeven. Zo aardig!

s'Avonds stellen we voor om voor haar te koken, en blijkt dat ze al heeft ingeslagen, ze gaat koken voor ons. Wat een feest. Wat een lieve vrouw! We eten arepa's, kleine tortilla's met garnalen en gesmolten kaas, als toet gebakken banaan met kaas ertussen. Dat is typisch Colombiaans, en erg lekker. Haar dochtertje, Sofia doet aan ballet, ze doet allemaal danspasjes voor ons, supergrappig. Zo ook de Beyonce move met de buik, superlastig! In de avond drinken we nog een drankje met z'n 3tjes in de stad (die wij eindelijk betalen).

Als we midden in de nacht naar het vliegveld vertrekken staat ze al in de keuken, (03.00 uur) en heeft ze lekkere sandwiches voor ons gemaakt. Ongelofelijk, deze vrouw is te goed! 'Why are you doing this??' Als we afscheid van haar nemen roept ze lachend: 'A la orden!' En we liggen in een deuk, midden in de nacht!

Dan is het tijd om naar Nederland terug te reizen. Gek idee! We vliegen eerst naar Curacao waar we nog zo'n 5 uurtjes hebben voordat we naar Nederland terugvliegen. We besluiten lekker op een strandje bij Hook's Hut te gaan liggen, prima! Het is erg mooi snorkelen daar, alhoewel er veel dood koraal is op deze plek. Water is wel helder. Je kan er al Nederlandse hapjes bestellen, maar we denken: we kunnen nog wel eventjes wachten!
De terugvlucht naar Nederland is comfortabel, alhoewel slapen niet lukt. Dan maar mijmeren over waar we in de afgelopen 19 maanden allemaal zijn geweest. Tijd vliegt. Na deze lange wereldreis zijn 10 uurtjes in een luxe vliegtuig peanuts natuurlijk :)