Plofovens, walvissen en giga gletsjers - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu Plofovens, walvissen en giga gletsjers - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu

Plofovens, walvissen en giga gletsjers

Door: Wessel

Blijf op de hoogte en volg Wessel en Maart

22 Maart 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Door maar liefst 14 tijdzones vliegen we van Nieuw Zeeland naar Argentinie. 11 uurtjes. Het is vrij rustig in het toestel dus kunnen we languit liggen. Slapen lukt deze keer, fijn!
In Buenos Aires valt meteen op dat de locals netjes in de rij staan te wachten voor een bus. Geen gedrang. Wauw! Op straat zie je vooral vrouwen roken, ze paffen flink. De Argentijnse vrouwen zien eruit alsof ze nog 20 zijn, maar ondertussen zijn ze ruim de 40 gepasseerd. Veel sieraden, dikke make up en blootgekleed. Hoge hakken. Ook zien we veel hondenuitlaters. Ze doen dit als beroep en nemen wel 20 honden mee voor een wandeling. Alle soorten en maten. Ziet er grappig uit.

Drie personen op straat proberen ons van onze eigendommen te beroven. Met een grijze spray doen ze net alsof er duivenpoep op ons is gevallen. Dolgraag maken ze ons schoon met veel water en tissues. ‘Toevallig’ hebben ze die bij zich. Maar wij zijn op onze hoede en het lukt hen niet stiekem iets van onze spullen te jatten. Met een zoen op de wang nemen ze uiteindelijk (na lang poetsen) afscheid. Ze verdwijnen samen in een auto, die al klaarstaat. We houden er een gek gevoel aan over. Nemen niets meer van waarde mee tijdens onze wandelingen door de stad. Alleen wat daggeld en de kleine camera. Ieder vaag persoon die te lang naar ons staart krijgt een strenge blik! Zo.

De begraafplaats in Recoleta is imposant. Giga graven, complete huizen zijn ’t soms. Beetje a la Pere lachaise, maar dan minder groen. Malba, een kunstmuseum is ook een bezoek waard. Zo ook de boekhandel dat vroeger een theater was. Schitterend! Locals staan een half uur voor de ingang te wachten, voordat het open gaat. De argentijnen zijn echte etalagekijkers. Gerust staan ze minutenlang voor een etalage te kijken.

In Villa Gesel ontspannen we een paar dagen. Als we koken in de keuken van de wat oudere locals, ontsnapt Wessel aan een ongeluk. De man des huizes probeert de gasoven aan te steken. Er volgt een enorme vuurwolk in de oven, Wessel voelt een giga walm van hitte, en deinst achteruit. Gelukkig geen verwonding....de local steekt vervolgens zijn hand in de vriezer. Als ik vraag aan de vrouw wat er precies is gebeurd, zegt ze droog, ‘une accidente domestico’. Alsof dit elke week gebeurt. De poedelhond staat bij de eettafel te bedelen om eten. Op zijn achterste is de vacht verdwenen. Ook een ongelukje?

Puerto Madryn: we slapen in La Tosca, een echte aanrader. Als we met een tour naar Peninsula Valdes gaan, vraagt onze gids Silvia of we drop hebben, als ze hoort dat we Nederlands zijn. Ze is er (ook) dol op. Voor het eerst zijn we in een steppewoestijn. Dan het water op. We spotten Southern Right Wales, er zijn er ontzettend veel! En groot! Ze kunnen 18 meter lang worden. Echt indrukwekkend! Ook zien we heel mooie pinguins, vicunas, een pampahaas en rhea’s. Zeehonden, zeeleeuwen en zeeolifanten. Een geweldige dag!

In Bariloche maken we een wandeling naar Cerro Campanario, flink steil omhoog! Ook kerstdag maken we een wandeling bij Cerro Otto en ’s avonds nemen we een bus naar El Chalten. In de bus vooral toeristen, en een local die opvallend vaak naar de wc gaat om te blowen. Dat ruik je! De hele rit gaat door dor, droog steppe landschap. Urenlang zie je geen huizen, auto’s, mensen. Bijzonder. In het hostel hebben we leuke gesprekken met andere reizigers. Een schitterende wandeling maken we naar de Fitz Roy Range. De trek is 3 uur heen naar een gletsjer lake, 3 uur terug. Het is prachtig weer. De spitse grillige bergen zien er mooi uit. Onderweg spreken we een Peruaanse die een brits accent heeft. Hmm...misschien de vriendin van Jorik?

In El Calafate slapen we bij een homestay. Er is een grote, weelderige tuin waar we ook kunnen zitten. We doen een tour naar de Perito Moreno. Wauw, dat is echt een andere wereld. Giga! De gletsjer groeit nog elke dag 2 meter,en is zo’n 30 km lang, 5 km breed en 60 meter hoog! Je loopt ervoor over loopbruggen. Oudjaarsavond spenderen we eerst in een paar cafeetjes, (de locals zitten nog rustig te eten als het middernacht is...) en sluiten we af bij de party ‘thuis’. Bij de homestay is de hele familie aan het feesten. Geweldig! We doen nog een tijdje mee.
Gelukkig nieuwjaar nog voor iedereen! (ik weet het, een beeeeetje laat)

Liefs Wessel en Maart

• 23 Maart 2011 - 07:34

Kim:

Jaaaaaaaaaaaaa... op dit verslag heb ik gewacht. Hoop herkenbare verhalen.
    Voor jullie natuurlijk maar een klein deel van je reis maar voor mij een feest van herkenning ;o) Ik kijk uit naar jullie volgend verslag!

GRTZX

• 23 Maart 2011 - 08:44

Plofkarper:

Men neme een tussen de walvissen gevangen karper, wentelt deze in een dikke laag duivenpoep en flambeert deze even kort maar zeer krachtig in een pyrolyse oven. Even kort laten schrikken in het ijs van een gletsjer. Het vel van de karper kan nu met de krokante poep makkelijk geheel worden verwijderd. Op dienen met gemalen gefrituurde zeewier. Eet smakelijk!
    PS hier is veel drop, kaas, melk, visboer Teun en - belangrijk - een elektrische oven. En ook veel vage figuren!

• 23 Maart 2011 - 08:52

Lien:

Hoe en waarom jullie oudjaarsfeest vieren bergijp ik niet helemaal. Maar de beelden van Zuid-Amerika komen me bekend voor in tegenstelling tot die van Azië.
    Ehh... komen jullie ooit nog terug?
    Buen viaje.

• 23 Maart 2011 - 15:32

Wtje:

leuke foto van de pinguins en jullie op oud&nieuw. Voelt wel als heeeeeel lang geleden.

Is nu al bijna zomer hier..haha..