Een oude bekende in Manilla en een leuk motorritje - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu Een oude bekende in Manilla en een leuk motorritje - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu

Een oude bekende in Manilla en een leuk motorritje

Door: Wessel en Maart

Blijf op de hoogte en volg Wessel en Maart

11 Januari 2010 | Filipijnen, Banaue

Ten eerste een heel gelukkig nieuw jaar allemaal!!

Na Siquijor was het tijd voor Dumaguette, we gingen er met een boot heen. Daar hadden we voor het eerst een backpackerwaardig hostel met als eigenaar de vrolijke Harold. Het was een van de weinige lichtpuntjes in deze typisch filippijnse stad. Voor ons hostel waren ze aan 't asfalteren. Harold bleek een bron van informatie, hij legde ons precies uit hoe bij de Twin Lakes te komen. Dat was het plan voor de volgende dag. Na een jeepney rit vlogen de motorbike drivers op ons af, een van hen had maar 2 tanden. Misschien toch maar een tandarts praktijk beginnen hier. Geregeld zie je locals met weinig tanden in hun mond. Wessel nam plaats achter de motorrijder, en Maart ging daar weer achter zitten. Je goed vasthouden and off we go! De rit bleek ontzettend cool! Lekker fris, prachtige vergezichten. We gingen flink omhoog, gelukkig was onze motormuis een bekwaam coureur. Bij de entree stapten we af en gingen we lopen. al vrijwel meteen hoorden we kleine kinderen roepen: Hello! Merry christmas! (een minuut later) And a happy newyear! (1 minuut later) Money??
Eg suf!
We arriveerden bij het 1e meer. Aan de rand daarvan zaten de locals lekker te picknicken. Wilden wij misschien ook wat eten? nee, bedankt. Maar wel lief. Bij het restaurantje dronken we wat, er zaten vooral locals, eentje ervan sneed vlees, met een enorm mes. Plots kwam er een grote vogel aan, hij had iets weg van de neushoornvogel. Twee jongens (laterna bleken ze nederlands te zijn, een van hen had een shirt van Weteringbrug aan) aten noodles uit een bakje, de vogel pikte er wat van.

Onze tweede dag in Dumaguete werd een duikdag. Apo island was de locatie, na een jaar duiken was het weer spannend, maar het ging eignelijk weer als vanouds. Mooi koraal, een zeeschildpad, zwart witte zeeslang en grote scholen mini visjes. Tijdens de pauze op apo island waren er veel shirt-verkopers. You want to buy a shirt ma'm? No? Okay. Heel gelaten. En meteen pleite.
De ijscoman had weer zo'n leuk deuntej net als in Indonesie. Toen werd het tijd voor een vluchtje, die hadden we gereserveerd via internet. Op naar Manilla! ze zijn in dit land zo amerikaans ingesteld: ma'm, sir. Harold zei Bro, tegen Wessel.
Het vliegveld lag (net als de andere vliegvleden die we al eerder in dit land zagen) vaak in het centrum. Gek om te zien. De rugzakken mochten niet tussen de voeten staan, was dit een maatregel na het incident op kerstdag?

In Manilla sliepen we bij een oude bekende. Het Friendly's Guesthouse van Benji. Hij schonk wijn in voor ons, en samen kletsten we over het hostel en over de verbouwing ervan. Er is bijv. nu een extra etage. Zag er totaal anders uit. Manilla was onze tussenstop voor een tocht naar het cordillera gebergte.

Uiteraard werd er weer een actiefilm gedraaid in de bus naar Baguio. (die hard 4 en terminator 3) Altijd leuk, schieten...
Bij het chinese hostel in Baguio werd ik Maarge San Moren genoemd. Goh, ja, ook leuke naam...

Dit was het startpunt voor onze Cordillera rit, waar we nog even konden pinnen (de rest van dit gebied waren er geen ATM's) Erg vermoeiend was de busrit die toen volgde, weinig beenruimte, hobbelweg en een onnozele buskruimel die ons niet kon vertellen waar we waren. Juist. En toen waren we dus te ver....met een tsjechisch stel konden we een jeepney delen, terug naar het dorp Kabayan. uiterst vrolijk hol van een dorp. Met hen hebben we de volgende dag een toer gedaan naar de Timbak caves. Dit zijn grotten waar 700 jaar oude mummies liggen, je kan ze echt bekijken. Ze zijn helemaal behouden, alle organen zitten er nog in.

Over eten gesproken. We zijn niet echt gecharmeerd van de filipino keuken. Hun delicatesse is Balut. Een half ontwikkeld ei, met veren erin, en vloeibaar deel erin....bah! We hebben het niet geprobeerd hoor, maar het zag er ranzig genoeg uit...

• 11 Januari 2010 - 12:44

Linda:

Jeetje luitjes,
    fantastisch om te lezen. Jullie ook een heel fijn en avontuurlijk nieuwjaar toegewenst. Geniet ervan! Die eieren, jep, punt van herkenning. Blegh! Ik ben het met jullie eens, je moet niet alles proberen. ;-) Geniet!

• 11 Januari 2010 - 13:09

Rudier En Cheleen:

Ha die Maarge en Bro,

kijk, zo'n bevrucht eendenei kun je als starter eten met een snufje zout, maar de wat meer gedreven balut-eter neemt er graag chili en azijn bij. Natuurlijk wel eerst het vocht rond het embryo eruit zuigen. Jullie kunnen uiteraard ook voorzichtiger zijn en lechon proberen, een varken gevuld met rijst of bananenbladeren, geroosterd aan een bamboespit (ook handig voor thuis) en geserveerd met een saus van varkenslever: jammie!

Fantastisch dat jullie weer zijn gaan duiken en dat de onderwaterwereld bracht wat jullie zochten.

Wel verbaasd zijn we dat de mummies zo goed zijn gebleven in een in principe toch warm en vochtig Filipijns klimaat.

Waarom kopen jullie geen t-shirts? Altijd handig verpakkingsmateriaal voor wanneer jullie allerlei obscure objecten gaan opsturen. Moeten we onze maatjes opgeven?

• 12 Januari 2010 - 09:18

Lonneke:

Hi lief! Wat een leuk verhaal, ik zie alles voor me. Ik zal je een mailtje sturen :)

X Lon

• 12 Januari 2010 - 09:58

Amber:

hoi hoi! Jee wat gaat het alweer snel, weer een volgend eiland aangedaan, hoeveel nog te gaan voordat de Fillipijnen 'op' zijn? :)
    Maar grappig hoe je overschakelt van een geprepareerde mummie naar de keuken aldaar, lekkere combi! Ik heb nu ook lekker vakantie, maar onderwater gaat hier weinig te zien zijn, buiten nog veel sneeuw en kou, dus ik verwarm me maar met jullie verhalen!
    xx

• 12 Januari 2010 - 13:18

Anouk:

Hoi,

Weer leuk om te lezen jullie reisverslagen. Zorgt voor een beetje warmte in de kou hier in NL.
    Geniet ze!

• 12 Januari 2010 - 18:55

Philip:

Leuk om het verslag te lezen en te zien hoe jullie genieten. Het klinkt allemaal erg avontuurlijk en zou stiekum best wel even willen ruilen :-)

• 16 Januari 2010 - 16:19

Heleen,Rudi,Michiel:

Lieve Maartje,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag op 17 januari op de Filipijnen.
    En doe wat extra leuks vandaag!

• 17 Januari 2010 - 00:12

Jo En Till Van Horen:

Hallo Maartje en wessel, hoe gaat `t ,wij komen zojuist van Esther `s ouders vandaan,(harry en Annemie)en nu gaan we jou feliciteren met je 33 ste verjaardag !
    Van harte proficiat .
    Wij hopen dat jullie een leuke verjaardag vieren met z`n tweetjes!
    Esther en haar zoontje Jacoes waren in Koningslust , Esther was voor haar werk/hotel) 10 dagen in Nederland, stond op de vakantiebeurs in Utrecht, ging via Trix in Amsterdam weer terug naar Curacao.
    Nogmaals een mooie verjaardag en geniet er van !
    groetjes en tot horens Pap en Mam oet Kepel.

• 18 Januari 2010 - 10:17

Frank,Lieke&Gielke:

Hallo Maart en Wes
    Alles goed daar? Ik lees dat jullie het goed naar jullie zin hebben! Heb helaas nog geen tijd gehad voor jullie een berichtje te sturen. Dus allereerst Maart van harte gefeliciteerd met je 33e verjaardag!! Hoop dat je een leuke verjaardag heb gehad daar!!! Ga er wel vanuit natuurlijk... Wij hebben gister op jouw verjaardag doopsel gehad van Wes en Gielke. Dat was erg gezellig!!! Verder gaat alles goed met Gielke, ze krijgt nu fruithapje en ik ben gestopt met borstvoeding!! Ik was het helemaal moe. Tot snel maar weer en geniet ervan.
    Groet Lieke