Cocks of the rock, boobies and shags! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu Cocks of the rock, boobies and shags! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu

Cocks of the rock, boobies and shags!

Door: Maart

Blijf op de hoogte en volg Wessel en Maart

09 Juli 2011 | Ecuador, Galápagos

In het groene Mindo vieren we Wessels verjaardag, genieten we van de mooie tropische natuur, en doen we een birdwatching excursie met een vrouwelijke gids. Met haar aanschouwen we de cock of the rock, een bijzonder uitziende vogel, met een knalrode kop. Uiteraard zien we ook nog een boel andere vogels door haar telescoop, bijvoorbeeld een toekan. In de hosteltuin zien we honderden kolibries, geweldig om te zien, ze zijn zo mooi van kleur en ze maken een zoemgeluid als ze voorbij vliegen. De eigenaar heeft een basset hond, met zijn lange oren rent ie achter het zoontje van de eigenaar aan, onwijs grappig.

Dan is het tijd om naar Galapagos te vliegen! In het vliegtuig een groep schoolkinderen, bijzonder om daar met school naar toe te gaan! Bij het hostel worden we begroet door 2 makke Husky honden. En dan is het zoeken naar een goede lastminute deal voor een bootcruise! Bij een van de tentjes zit achter de balie een man, een meisje knipt zijn teennagels, tuurlijk. Zijn vrouw (?) helpt ons. We boeken een tour voor 7 dagen. De prijs is ontzettend goed. Als we een dag later het geld brengen (contant, want ze nemen geen creditcard aan!) blijkt dat we een upgrade krijgen, omdat die boot nog maar 1 plek had. Als we later op internet deze boottoer checken, blijkt dat je normaal zo’n 1900 dollar MEER betaalt per persoon, dus we zijn ontzettend blij met onze keuze.

El Chato bezoeken we, een reserve waar de giant turtles in het wild rondlopen. En wow, wat zijn ze gigantisch zeg! Echt heel indrukwekkend. We zien er een stuk of 6 maar.

Dan gaan we met een stuiterende boot naar Santa Isabela, het grootste eiland hier, in de vorm van een zeepaardje. Het is hier lekker laidback, zandweggetjes, weinig verkeer, een groot verschil met het moderne Puerto Ayora, waar we arriveerden. Hier lopen we over een boardwalk richting een Breedingcenter voor schildpadden, onderweg zien we zeeleguanen, zwart en aardig groot. Iets verderop een groep flamingo’s, felroze zijn ze, wauw! Bij het center zijn onwijs veel schildpadden, in alle maten. Baby schildpadjes ook, ze zijn allemaal genummerd op hun schild. Ziet er maf uit. De babies zijn heel kwetsbaar voor vijanden, hun schild is kennelijk nog heel zacht.

In de middag doen we een baytour, erg geslaagd. Met een bootje en een ecuadoriaanse familie gaan we op weg. We zien pelikanen, zeehonden liggend op boten alsof het hun huizen zijn, de Sally Lightfoot Crabs, pinguins en zeeleguanen en zelfs white tip sharks! Ze liggen heel rustig in een smal baaitje, ze komen daar kennelijk om te slapen. Verderop gaan we snorkelen, en er zijn ook pinguins en zeeleeuwen in het water! Voor al de zeeleeuwen zijn ongelofelijk speels, zwieren steeds langs en om je heen, echt gaaf!

Na een paar dagen mogen we dan eindelijk de decadente boot ‘Eden’ op. We hebben er echt zin in! 7 dagen niks regelen, eten wordt gekookt. Even niet reizen en inpakken. Fijn vooruitzicht. Op de boot zijn we met 12 mensen, de meesten zijn jongeren. Er is een man (Hans Dijkstal lookalike) met zijn moeder uit Amerika, de moeder is 86 jaar, erg energiek vrouwtje. Stoer! Haar zoon is een ratelaar, aan tafel vertelt hij een of ander oninteressant verhaal, en ik heb er niet eens een kwartje in gegooid.

Elke dag bestaat uit een ochtendwandeling en snorkelen, en s’middags op een andere plek dezelfde activiteit. Santiago is het eerste eiland dat we bezoeken, het snorkelen is al helemaal geweldig, we zien namelijk een groot zeeschildpad, hij beweegt zich langzaam en gracieus door het water, ik volg hem voorzichtig lange tijd. Fantastische dieren zijn het. Na het ontbijt zien we 2 orka’s in de verte! Camera helaas even niet bij de hand. Wauw.

Midden in de nacht word ik wakker, ik hoor water klotsen, heel dichtbij. Ik voel met mijn hand op de vloer, en ja hoor, die is nat! Shit. Ik denk, we zinken! Ik loop snel naar de etage erboven, waar we altijd eten, maar de horizon is nog even hoog. Wat blijkt, later, in de machinekamer naast onze kamer is een leiding gebroken, en nu wordt langzaam onze vloer gevuld met water. Gelukkig zijn onze rugzakken met apparatuur niet nat geworden, backpack wel, maar dat geeft niet zo. De crew gaat aan de slag. Een paar uur later kunnen we weer gaan slapen...Later zullen we horen dat een van de toerboten is gezonken, in de haven notabene! Met alle bagage, de toeristen waren een dagje in Puerto Ayora....wow, dat is pas echt een nachtmerrie...valt het bij ons nog mee.

We zien deze dagen alle Galapagos dieren, behalve de walvis. Pinguins, zeeleeuwen, de 3 soorten boobies, land- en zeeleguanen, flamingo’s, albatrossen, uil, valk, lavalizard, orka, haaien, schildpadden, alles! Het is zo geweldig hier. Snorkelen met pinguins, dat is een van de gaafste dingen die we meemaken. Je ziet ze onder water naar vis happen, ze zien er zo lief uit als ze zwemmen! Heel klein ook, maar 40 cm lang. De zeeleeuwen komen vaak om ons heen zwemmen, eentje bijt een keer in mijn flippers. Speelsheid, maar toch even spannend. Ook zien we tijdens het snorkelen een groepje hamerhaaien!! Wauw, ongelofelijk hoe die koppen van hen eruit zien. Indrukwekkend! Ze zwemmen zo’n 5 meter van ons vandaan. Een dag later zien we white tip sharks in de verte tijdens het snorkelen.

De red footed, blue footed en de Nazca boobies zijn een van de schattigste dieren hier. Als je voorbij loopt, kijken ze je heel lief en nieuwsgierig aan, alsof je een nieuwe diersoort bent. Ze vliegen niet weg. Dit geld echt voor alle dieren hier. Heel erg bijzonder. De frigatebird is ook mooi. Een zwarte grote vogel, met een rood ‘kussen’ onder zijn snavel, dat ie opblaast in 20 minuten om de vrouwtjes te imponeren. Wijds met zijn vleugels klappert hij, en maakt een gek geluid.

Galapagos is ECHT een aanrader, het is zeker een van onze hoogtepunten van deze lange reis. Als je ook enthousiast bent geworden, is het wijs om er zo snel mogelijk naar toe te gaan, omdat er volgend jaar nieuwe regels komen, om het aantal bezoekers te verminderen. Het wordt dan minder interessant om te bezoeken. En de entree, nu 100 dollar, wordt kennelijk verdubbeld. Dan weten jullie dat!

• 10 Juli 2011 - 03:01

Nienke:

Het is weer een prachtige blog! Wat heb je nu voor de cruise van 7 dagen betaald in totaal als ik dat vragen mag? Ik wil er ook heen, vind de vliegtickets vanaf Equador erg meevallen. Mooie fotoos, de Nazca Boobie lijkt net of ie een duikpak aan heeft.

• 10 Juli 2011 - 03:15

Dana:

Hey Maartje, wat leuk om van je te horen. En wat toevallig dat je hier ook in de buurt ben. Je schrijft dat je momenteel ook in Bogota bent, wat leuk, hoe lang ben je hier?
    Goede tip trouwens Salento. Misschien dat ik daar een stop ga maken, klinkt goed! groetjes!

• 10 Juli 2011 - 10:00

Jorge:

hiet is t zondag en dan is t altijd gezeli om jullie newest story te lezen en jullie pics te bekijken, ze zijn echt super! en die ratel zoon , moet je na gaan als je er een echte harde gulden in had gegooid ... was hij nog bezig :=) xxx

• 10 Juli 2011 - 10:54

Lieke:

Zo wat een avontuur zeg!!! Wat een aparte beesten. Nu wordt het aftellen he? Jammer dat jullie niet op de verjaardag van Gielke kunnen komen..... Jullie komen de 3e Aug terug. Hier in Berringe alles goed. Nu 26 weken zwanger en alles gaat goed. Af en toe nog wat moe, maarja... Lekker mijn rust nemen af en toe als daar tijd voor is. Soms lastig met Gielke erbij. Gister zijn we naar de Panningse kermis geweest en heeft Gielke bij pap en mam geslapen. Straks gaan we daar naartoe en dan komen Miek en de kids ook en ook komen tante door en ome sjaak. Gezellig! Tot weer's groetjes uit Beringe.

• 10 Juli 2011 - 14:17

Karper Newsflash!:

''Oom Michiel'' gaat aan het eind van 2011 voor een periode van drie maanden naar Australië (naar de Universiteit van Sydney). Afhankelijk van het oppasschema voor Vonne en Merle (!) zouden we daar wel eens heen kunnen gaan......en even overwippen naar Nieuw-Zeeland?

• 12 Juli 2011 - 08:57

Maaike:

Wauw....wat een gave verhalen. De Galapagos eilanden staan zeker op mijn lijstje! Indrukwekkend die natuur en al het leven op en onder water! Wat een ontzettend mooie foto's ook.
    Geniet nog even en tot snel.......!
    Liefs Maaike