Darjeeling with a slice of lemon - Reisverslag uit Gangtok, India van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu Darjeeling with a slice of lemon - Reisverslag uit Gangtok, India van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu

Darjeeling with a slice of lemon

Door: Maart

Blijf op de hoogte en volg Wessel en Maart

01 Juli 2010 | India, Gangtok

De reden om naar station New Jalpaguri af te reizen was omdat we Darjeeling wilden bezoeken. Het probleem werd echter duidelijk
toen we de volgende ochtend naar de jeepstand liepen. Kennelijk was er een strike waardoor niemand erheen kon. Balen, maargoed; doordat dit land al duizenden keren verrassingen voor ons had, waren we daar allang aan gewend, en dachten dat we dan ook wel naar Sikkim konden gaan. En dat kon. Met een overvolle jeep gingen we op weg, maar niet nadat een van de Sikkim-locals per telefoontje had gecheckt of we het permit voor deze staat aan de grens konden regelen. Echt lief! De man zag er keurig uit, en later bleek dat de hele staat er zo uit ziet. Tot 1975 was het een koninkrijk, nu hoort het bij India, en toch
heb je er wel nog een visum voor nodig (gratis en aan de grens geen probleem). In Gangtok strijken we neer, en gaan we op onderzoek uit. Wat is er allemaal te doen? Het stadje is ontzettend schoon, geen afvalbergen langs de weg, geen koeien over de straat banjerend,
en boodschappen pakt men in krantenpapier in. Geweldig, i love it! Wauw, echt een ander land lijkt het. De mensen zien er anders uit, mooie gezichtjes, ze lijken eerder Nepalees of Bhutanees.

Bij het Zoological Parc zien we nieuwe dieren, bijvoorbeeld een snowleopard. Als Wessel het imposante beest filmt, jumpt 'ie opeens tegen het hek aan, waar hij staat, met gevolg dat hij achterover springt. Wow, dat was close! Ook al zit er een hek tussen, je schrikt wel, het dier is behoorlijk groots.
Ook spotten we het nationale dier van Nepal, een geweldig mooie vogel, met een enorm shiny kleurrijke vacht. De leopardcat zit hoog in de boom en beweegt amper. Het beest lijkt een simpele kat.

Als we bij een hostel een 3 daagse tour bespreken, blijkt dat er nog meer backpackers meewillen.
Een van de jongens stelt zich voor, en hij komt me ontzettend bekend voor. Wat blijkt, hij heeft in dezelfde straat gewoond als waar ik ben opgegroeid. Tja, te grappig. Nu woont hij in de straat waar mijn zus tot voor kort woonde. Hij en zijn vriendin zijn ook voor lange tijd op reis, dus we kletsen over al onze reisavonturen, heerlijk. Met nog 3 andere personen gaan we op pad. Een israelier met enorm warrig kapsel, een moldavische meid en een utrechtse jongen. Het blijkt een gezellige groep! Onze gids, Pimpa, is een enorme kruimel en zuiplap. s'Ochtends om 8 uur zit ie al
aan de alcohol...De 24 jarige kruimel is al getrouwd en een kind van 2. Logisch. Zo normaal in deze landen.

Na een lange reisdag in de jeep door steeds mooier gebied (we zien rode rhododendrons en rijstterrassen) komen we aan in Lachung (3000 m hoog)
waar we gaan slapen. Een knusse blokhut met een lief vrouwtje die voor ons lekkere gerechten klaarmaakt. Fris is het er wel in de avond! Als we de volgende ochtend naar buiten kijken zien we allemaal bergen om ons heen. Met besneeuwde toppen! Gek om te zien als je in
Bundi bijna 50 graden meemaakte. We aanschouwen de Khangchendzonga, die na de Mount Everest en de K2 de hoogste berg ter wereld is (8598 meter). Schitterend gezicht. De Yumthang Vallei en het zero point bezoeken we de 2e dag, en daar is het koooouuuudd! Een verkoper daar
zegt dat het min 4 is....
Het zeropoint is tussen India en Tibet in. Onderweg zien we honderden militairen, niet echt prettig om te zien, maar wel erg noodzakelijk ivm de Chinezen. Bij de vallei zien we groepen yaks, grootse beesten, die lekker aan het grazen zijn. Onderweg ook weer veel Tibet-vlaggetjes. De laatste tourdag bestond uit terugrijden per jeep. Regenachtig was het zeker, en er waren behoorlijk wat landslides, waardoor we wat oponthoud hadden. Bij de laatste slide moesten we zolang wachten dat we besloten er over heen te klimmen. Geen zin om daar te overnachten. Locals probeerden alvast de weg langzaam vrij te maken, onbegonnen werk, maar wachten is ook zo wat he. De bulldozers lieten nog een tijd op zich wachten. Na het overklimmen zagen we nog een landslide, maar die was al bijna opgeruimd. De reizigers daarachter stonden kennelijk al vanaf de ochtend te wachten! (het was toen ongeveer een uur of 4). Vandaaruit zijn we in een jeep gestapt en konden we met hen mee naar Gangtok.

Darjeeling werd de volgende bestemming. In de jeep werd het gezellig toen de locals Bob Marley zongen. Geweldig. In de mist kwamen we aan. Veel steile smalle weggetjes. En niet zo schoon als Gangtok. Meer India. Toen we daar de volgende ochtend naar de Tea Vally Estate gingen, konden we niet bedenken dat we een bijzondere ontmoeting zouden hebben. Er was daar een ontzettend charmant dametje die ons ging uitleggen hoe je de lekkerste thee ter wereld kon zetten. Zelfs met een handdoek om haar pasgewassen haar gewikkeld was ze nog cute om te zien. Haar kamer stond vol met kitsche knuffels, knuffelbeertjes die aan de gordijnen hingen en nepbloemen overal. Deze thee wordt exclusief aan Harrod's verkocht, maar wij mochten ook wat kopen. Na haar uitleg moesten we haar nazeggen hoe de thee precies heette. Het was iets van: Super Fine Quality Orange Flower Golden Pickle One Tea. Als we slaagden kregen we mooie korting :) Door die zin moesten we denken aan Mary Poppins. Het was geweldig met hoeveel liefde ze alles vertelde, met zo'n gelukzalige glimlach op haar gezicht! Wauw.

De Tibetan Refugees Self Help Centre bezochten we daar ook. Vluchtelingen uit Tibet hebben daar een grote gemeenschap. Er was ook een foto expositie over Tibet, en dat was echt dikke ellende. De tibetanen vluchten (al sinds 50 jaar) uit hun eigen land omdat ze niet door China willen worden geleid en gemarteld. De Chinezen nemen langzaam maar zeker met geweld hun land over.
Zo worden vrouwen in Tibet door de Chinezen geforced om een abortus te
plegen. Ze worden tegen hun wil gesteriliseerd. Monniken maar ook gewone locals worden gevangen genomen en voor lange tijd opgesloten. En waarom? Omdat ze Tibetanen zijn. Vredelievende mensen. Kansloos, en door deze wrede manier van handelen is er straks
geen Tibetaan meer in Tibet over... Op de scholen wordt al geen tibetaans meer geleerd, maar chinees.
We waren behoorlijk onder de indruk van deze verhalen. 6000 kloosters zijn al vernield, worden als pishokken gebruikt door de chinezen, meer dan 1 miljoen doden zijn er al gevallen, honderden vermist. Wat een krankzinnige wereld....

• 01 Juli 2010 - 12:31

Mieky:

Wie is die jongen dan.
    En hier is het morgen ook 37 graden!

• 06 Juli 2010 - 07:51

Edelkarper Exchange:

Tsja, weet de beminnelijke tea-lady dat good ol' Harrods nu in Quatari handen is? Krijgt ze in rial betaald? En als ik in ngultrum wil betalen waar kom ik dan vandaan?

Hoe gaat het met jullie verzameling van obscure bankbiljet artefacten?

• 09 Juli 2010 - 07:24

Pap:

Had al eeder willen reageren, maar vooral de foto`s zijn mooi, zeggen mij meer als tekst die jullie schrijven, moet je ook gezien hebben .
    Prima zeg, ga zo door, dan zie je nog eens wat van de andere kant van de aardbol.
    Groetjes pap en mam

• 12 Juli 2010 - 14:15

Hg-zand:

Nu het WK voetbal definitief door de zoden is gezakt, kijken wij weer blijmoedig naar Orange Flower thee-drinkende ons bekende NLers en keken we naar duikkompassen. Gebruiken jullie er een aan je pols op bijvoorbeeld een type Silva aan een koordje. Prijzen voor het laatste leken redelijk. Sponsoring in overleg bespreekbaar..

• 15 Juli 2010 - 10:45

Joanne Kroon:

Heej!

Leuk om jullie belevenissen te lezen! Geniet er van en take care! liefs uit McLeod Ganj :) Joanne

• 19 Juli 2010 - 21:06

Marianne :

Mijn eigen herinneringen komen weer helemaal tot bloei! Heerlijk om je verhalen te lezen. Krijg ook weer reiskriebels. Misschien in januari. In dat geval lopen we elkaar net mis hier in Nederland :(
    Dikke kus