Sweet as! - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu Sweet as! - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Wessel en Maart - WaarBenJij.nu

Sweet as!

Door: Maart

Blijf op de hoogte en volg Wessel en Maart

21 December 2010 | Nieuw Zeeland, Taupo

Kia ora!
Nieuw Zeeland, het land van maar liefst 40 miljoen schapen en maar 4 miljoen locals. We landen in Auckland op het noordereiland. Strakke parken, veel skypscrapers en brede trottoirs. Moet vaak denken aan New York en ook een beetje aan Londen. Veel aziaten hier! Valt echt op. Met een campervan gaan we het land in. Dat is even wennen, links rijden in een joekel van een nissan elgrand. Wat een beest. En dan die wegen. Totaal niet te vergelijken met Nederland. Rustig op de weg, 100 is al vaak te snel, want veel heuvels, bochtjes, afdalingen. Wel bijzonder.

Op weg naar Matamata, waar we een heerlijke hotspring bezoeken. Hobbiton bezoekje. Men is druk bezig met het opknappen van de site voor de aankomende hobbitfilm. Kennelijk gaan er ook wel eens toeristen helemaal verkleed in Hobbitstijl naar die toer! Haha.
Veel locals bekijken trouwens onze van nadrukkelijk, ze kijken naar wat er op de portieren staat. Sjemele graffiti, kan niet anders zeggen. Maar misschien maar beter ook, want je kan het ook treffen dat je er eentje krijgt met een rare tekst erop. Seksueel getint bijvoorbeeld.

Wai o Tapu dan. Een Thermisch wonderland met allerlei borrelende poeltjes en zwavelgeurtjes en minerale afzettingen in verscheidene kleuren. Eerst de lady knox geiser, ongelofelijk rotweer is het. (miezer). Gelukkig zijn we net op tijd. Hij spuit nl. precies om 10.15 met behulp van een blokje zeep. Bijzonder. Wat opvalt in NZ is dat elke gids bij een tour een headset danwel microfoon heeft, een stuk luxueuzer dan in Azie. De prijzen ook ahum...
Het coolste vind ik Devils lake, een knal neon groen water. De huka falls er vlakbij zijn ook indrukwekkend. Wat een kracht!

Een oude buurjongen van mijn vader zoeken we erna op in Taupo. Deze man, nu 76 jaar, is er in zijn jongere jaren naar toe geemigreerd. Met zijn kiwi-vrouw ontvangt hij ons hartelijk en mogen we meteen aanschuiven voor een heerlijk diner. Wat een verwennerij. Lamsvlees. Wessel vindt het veel lekkerder dan in NL. Niet zo waterig. Verse groenten uit hun tuin, waar vanalles groeit!
Boeiend luisteren we naar zijn anekdotes. Grappige is dat we engels, nederlands en dialect door elkaar heen praten.

Er bestaan glowworms in een grot die blauw licht afgeven. Wij zien deze in de Waitomo Caves. Het ziet er magisch uit. Alsof je naar een sterrenhemel kijkt in een grot. De akoestiek is verbluffend. Vlakbij is een angora konijnen shearing shed, we zien een konijn kaalgeschoren en een wollig exemplaar. Zo sweet...Als ie niet geschoren zou worden zou ie stikken door de hitte van de dikke vacht. Och toch...

De volgende dag gaan we naar Mordor!

• 21 December 2010 - 17:59

Marianne:

Jeee, zijn jullie alweer bijna 1 jaar weg. Wat fantastisch, zoveel indrukken, ervaringen en avonturen. Geen idee wanneer jullie terugkomen. Zit Zuid-Amerika er nog in? Ik vertrek 6 januari naar Buenos Aires en vlieg 6 april terug naar huis vanaf Lima. Zou geweldig zijn jullie daar te zien! Liefs xx

• 22 December 2010 - 13:57

Karli:

Lieve aotearoalovers,
    Jullie hebben m'n kiwiclub gejoined, swwweeeet. Ik ben trots op m'n landje en ben heel blij dat de verwachtingen waar zijn gemaakt...
    Ik kijk uit naar het vervolgverslag!
    xk

• 24 December 2010 - 15:42

Chemische Tuinier:

''minerale afzettingen in verscheidene kleuren'' - ja, mooi he! Vroeger maakten we chemische tuinen door allerlei wateroplosbare zouten aan waterglas toe te voegen (dat is natrium silicaat in water, een oud conserveermiddel voor bijvoorbeeld eieren); de zouten losten een beetje op en werden dan omgezet in onoplosbare silicaten die langzaam in kleurrijke slierten door het heldere waterglas groeiden.
    En dan het neon groen. Gasontlading met neon geeft rood-oranje, helium goudgeel, krypton bleekpaars, argon lichtblauw en xenon helder paars. Door menging van deze en andere gassen kun je allerlei mengkleuren maken. Om groen licht te krijgen wordt kwikdamp gebruikt. Neon reclame is bekend sinds 1893!
    Geen last gehad van plotselinge hobbit mutaties? Puntoren? Groene navel?
    Kom terug en we maken samen een chemische tuin!

• 17 Januari 2011 - 10:04

Hieperdepiep:

Het is 17 januari 2011 en dus is er één jarig ''hoera, hoera'', maar helaas kunnen we van deze afstand niet zeggen ''dat kun je wel zien, dat is zij''. Maar natuurlijk toch van harte proficiat van je fanclub uit de Merenwijk in Leiden. Misschien een leuk stukje groen aandeel Andes gekregen of een gratis douche in een regenwoud via een tegoedbon van de locale boswachter? Kom op Wessel, geef iets creatiefs! Hoera, hoera!